Torm Louise
Skagen Havn er klar til at modtage de helt store skibe
Havneudvidelsen på Skagen Havn udvider forretningsområdet – Maritim Service. Generalprøven forløb perfekt, da tankskibet Torm Louise på 183 meter skulle repareres ved kaj.
Selv om havneudvidelsen på Skagen Havn endnu ikke er helt færdig, sagde Skagen Havn alligevel ja, da Rederiet Torm skulle have foretaget reparation på det 183 meter store tankskib Torm Louise. Det blev helt og holdent et succesfuldt besøg, hvor Skagen Havns nye kaj viste, at den på alle måder er klar til de helt store anløb.
»En ting er, at vi i simuleringen, har set, at besejlingen er i orden for store skibe, men nu har vi haft det største skib inde i vores havn nogensinde – endda i frisk vind - og alt fungerede fuldt ud tilfredsstillende. Vi fik efterfølgende ros fra kaptajnen, Jacob Jensen, på Torm Louise, der var tilfreds med anløbsforholdene, servicen og reparationen,« siger havneassistent Mikal Nielsen på Skagen Havn.
Skagen Havns direktør, Willy B. Hansen, er også mere end tilfreds med generalprøven.
»Det her en ny epoke – ikke kun for Skagen Havn, men for alle de virksomheder, der arbejder med maritim service på Skagen Havn. Nu da kajen og havnen er gearet til de store anløb, vokser forretningsområdet – Maritim Service, på Skagen Havn.
Beliggenhed
Skagen Havn ligger rigtig godt placeret i forhold til skibstrafikken mellem Baltikum og Europa/Atlanterhavet. Da tankskibet Torm Louise skulle sejle i ballast fra Amsterdam til Ust-Luga i Rusland for at laste, var Skagen ideel som reparationshavn. Derfor tog rederiet Torm kontakt til Karstensens Skibsværft for at høre, om de kunne udføre reparation af pakningen omkring skibets skrueaksel.
»Vi tog med det samme kontakt til Skagen Havn, og i fællesskab fik vi ordnet alt det praktiske, så vi kunne løse vores reparationsopgave ved kaj, som er både tids- og penge besparende,« forklarer reparationschef på Karstensens Skibsværft, Claus Hansen.
»Vi er glade for, at vi nu kan sige ja til de helt store tankskibe. Rederiet var interesseret i at anløbe en havn med egnet kaj og stor nok vanddybde til, at skibet kunne trimmes på næsen, så skibets skrueaksel ville kunne komme ud af vandet. Den nye havneudvidelse giver ikke kun os, men også hele følgeindustrien til maritim service nogle helt nye forretningsområder,« siger Claus Hansen.
Han fortæller, at allerede ugen efter reparationen af Torm Louise, kom der et ny stort skib – Oranjeborg til Skagen. Det havde hul i bunden af skibet og skulle også repareres. Skibet lagde til ved kaj 9, hvor folk fra Karstensens Skibsværft gik ombord og udførte opgaven, så skibet tre dage senere kunne sejle videre.
»Med det nye havnebassin kan vi reparere direkte ved kaj. Til sommer når udvidelse af havnen står helt færdig, er vi 300 mand ansat ved Karstensens Skibsværft. Så vi er klar til nye opgaver, som den nye havneudvidelse fører med sig,« siger Claus Hansen.